Kategorie
Nauka Pomoce naukowe

Dyskusje epok – projekt z polskiego

Co by się stało, gdyby przeszłe epoki dostały głos i oceniały nasze współczesne dzieła?

W ramach tegorocznego projektu na egzamin ustny z języka polskiego postanowiłam kontynuować turniej, który rozpoczęłam w poprzednich klasach! (zapraszam do przeczytania wpisu 5 epok vs współczesna sztuka 😀 Spoko, nie musisz czytać tamtego, żeby zrozumieć to tutaj)

W tym projekcie sporo rzeczy jest napisanych. Na egzaminie czytałam to co napisałam i komentowałam dodając jeszcze szczyptę informacji. Tutaj zamierzam przedstawić jedynie prezentację, chyba, że uznam za wskazane o czymś wspomnieć. Wtedy napiszę to pod slajdem 🙂

Uwaga: projekt nie ma na celu nikogo ośmieszyć czy urazić. Został przygotowany humorystycznie i tak, żeby autorka (ja) dobrze się bawiła podczas przygotowywania tegoż projektu. Jeżeli takowe niezbyt „ścisłe” podejście szczególnie Cię drażni, to odradzam dalsze czytanie.

Skoro już sobie to wyjaśniliśmy:

Panie i panowie! Przed Wami…

Poniżej opisuję Modernizm, 20-lecie międzywojenne oraz Wojnę i Okupację. Jeżeli czujesz, że śmigasz w tych tematach, możesz przejść od razu do slajdu z wielkim napisem „WIERSZE”. Tam się naprawdę zaczyna mój program o dyskusjach epok 😀

Tutaj dobrym przykładem są np. Tadeusz Borowski i Gustaw Herling-Grudziński. Obaj opisują swoje przeżycia podczas wojny jednak robią to w inny sposób. Opowiadania Tadeusza (np. „Ludzie, którzy szli”, „Proszę państwa, do gazu!”) przedstawiają, że nikt nie jest wstanie się uchronić przed skutkami ciężkich doznań. Katowany sam staje się katującym. Natomiast Gustaw w swojej książce „Inny świat” ma inne zdanie. Mówi, że nawet w ciężkich sytuacjach człowiek może zachować swoje człowieczeństwo i jest to jedynie kwestią podjęcia przez niego takiej decyzji.

Ten wiersz pochodzi z tomiku wierszy „Wierszyki Domowe”. Bardzo wesołe, krótkie utwory o różnych częściach domu i tym co może się w nim znajdować.

Jak widzicie – Wojna i Okupacja patrzy na wszystko przez pryzmat doświadczeń wojennych.

Sam jest artystą, który rysuje digitalowo (cyfrowo), dlatego przy ocenianiu czy epokom podobałby się jego obraz, kierowałam się raczej tym w jakim klimacie jest utrzymany ten obraz, a nie jaką techniką jest wykonany, bo wiecie… logika i te sprawy…

Przy każdej epoce dodałam obraz artysty z tamtych czasów dla porównania klimatu 😀

Film jest bardzo rozbudowanym przedsięwzięciem, dlatego żeby jakoś to uporządkować, dałam epokom film do ocenienia podzielony na trzy składowe: fabułę, grafikę oraz muzykę.

W tym filmie klatki są bardzo szybkie, z mnóstwem szczegółów i kolorów, których się nawet tam nie spodziewasz! Muzyka natomiast ma za zadanie nadążać za klatkami. Jest szybka i raczej niezbyt skomplikowana z muzycznego punktu widzenia. To samo tyczy się tekstu w piosenkach. Jednak nadal podkład muzyczny w tym filmie jest niezwykle ważny i nadaje unikatowego klimatu!

Popatrzcie jakie świetne porównanie udało mi się znaleźć!!! Po lewej widać obraz Franza Marka, artysty epoki modernizmu, a po prawej Spider-mana. Czy widzicie jak IDEALNIE zgadzają się użyte kształty i kolory????!!!!

Tutaj zestawienie grafik jakie wykorzystałam, może nie jest tak perfekcyjne jak w poprzednim przykładzie, ale moim zdaniem nadal podobne! I obraz Wassily’ego, i kadr z filmu mają w sobie coś z wybuchu kształtów i kolorów 😀

Starałam się bardzo, ale nie udało mi się znaleźć lepszego zestawienia grafik. Obrazy Wojny i Okupacji moim zdaniem zupełnie nie są podobne do grafiki w Spider-Manie.

Choć nie wiem czego się niby spodziewałam…

Mam nadzieję, że spędziliście miło czas oglądając moją prezentację 😀 Do zobaczenia następnym razem!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *